Тангризъм


Из сайта Зеитгеист България

Тенгрианството е старата религия на българите. Описвана е в учебниците като някакво фрагментарно езичество, което оправдава нейното забравяне след „цивилизационния избор“ на нашето присъединяване към християнството. Това описание обаче не може да обясни изумително мощната държавническа воля у българите, нито някои културни феномени, какъвто е нашият календар или нравствена система. Всъщност, това описание е напълно и преднамерено грешно и по-надолу ще се опитаме да го оспорим.

В съвременната история на философията и религиите се поддържа схващането, че юдеизмът е първият монотеизъм* в света, който е изместил безбройните и противоречиви езически учения, за да даде единна основа за развитие на християнството и да позволи изграждането на бъдещата Европейска цивилизация. Това е погрешен възглед. Монотеизмът е съществувал много преди юдеизмът да възникне и тенгрианството е доказателство за това. Днешната история упорито премълчава този факт, въпреки, че не може да отрече монотеистичния характер на старобългарската религия, която признава само един Бог. Тангра е всичко: небето, разбрано като небосвод, като космос, като битие, като всемирен закон – нещо като индийската Дхарма, която едновременно представлява атомарната субстанция на нещата, закона на вярата и божествената личност. Това разбиране за Тангра прави нашата стара религия универсалистка и по никакъв начин не може да я остави в групата на езическите тотемни култове, където се опитват да я натикат. Тенгризмът е лаконичен и не поддържа разточителна обредност, каквато срещаме например във византийската литургика. Въпреки това той изповядва Тангра като абсолютен, неизразим и вездесъщ Бог. В това разбирането за Тангра напълно се припокрива с могъщата богословска концепция на християнството за Отца.

За разлика от християнството, което разглежда тукашния свят като нещо временно и частично, а същността отпраща отвъд смъртта, тенгризмът има по-директно и наситено отношение към „тук“ и „сега“. Това обуславя силно духовния характер на държавността и обществения живот. Канът (неправилно изговаряно като „хан“) съчетава в себе си три власти: светска, военна и духовна. Българският кан е съсредоточие на административното управление, отбранителната мощ и религиозното съпреживяване. Това обаче не е някакво събиране на три отделни функции, както би помислил обусловеният от християнската култура днешен човек. „Тривластието“ на кана произтича от естествената и неделима цялост на тези функции. Трите функции всъщност са една. Да бъдеш войн във време на бран, да благоустройваш във време на мир и да служиш на своя Бог когато трябва, е едно и също нещо – това е да бъдеш Човек във Вселената на своя Бог. По философска висота тази идея се доближава до християнската концепция за триединна и единосъщна Света Троица. За разлика от деформираните при институционализирането на християнството разбирания обаче, божественият характер в тенгризма не е отложен и обещан за в бъдеще, а се изявява веднага и непосредствено. Човекът може директно в сегашния си живот както да твори подобно на Бог, така и да се затрие. Всичко е в теб, Вселената честно и непосредствено отсъжда с божествения закон за всяко твое действие.

Канът е началник на своя народ, който народ се събира в орда. Ордата е силата, която се втурва в необходимата посока, когато реши да тръгне, или издига каменни градове, когато реши да се застои. Ордата е мобилна и свободна. Във всеки момент може да прибере своите светини (малко на брой и лесно преносими) в походните ковчези*, да изостави построените градове и да тръгне нанякъде. (Такова нещо се е случило при унищожението на Стара Велика България от хазарите, когато Аспарух, Алцег и Кубер са довели част от народа ни в Европа.) Ордата е изградена по много прост, но стриктен ред, при който има десетници, стотници, хилядници… подобно на армейска структура. Тази система на власт е едновременно отбранителна, административна и религиозна. Цялата орда участва в триединния процес. Тук може да се разбере и етногенетичната причина в нашия държавен герб да пише „Съединението прави силата“.

В непосредствения живот на ордата от съществена важност е оренда. Оренда представлява „жизнената сила“ на ставащото и като концепция се доближава до далекоизточната „ки“ или „ци“, но може да се сравни и с римско-елинската fortuna например. Старата религия на българите предполага едно честно и директно отношение към ставащото. Ако например се случи да се спънете на улицата и да си изкълчите крака, показва ви се, че оренда не е в баланс и трябва нещо да поправите. Ако не се вслушате, ще дойде по-голямо нещастие и може да последва трагедия. Така, ако се случело в бой канът да пострада, можело да бъде ритуално удушен, за да се възнесе при Тангра и да се разберат в какво се е провинил, както и за да бъде спасен народът от надвисващия опасен дисбаланс. Тук може да бъде усетена етногенетичната причина българите да са склонни да убиват или низвергват своите велики представители. Това е дефектирала нагласа на нихилизъм, която има корен в старорелигиозния обичай. И трябва да знаем, че в този обичай не е ставало дума за някакво жертвопринасяне, за да бъде кръвожадното божествено същество омилостивено! Ритуалното удушаване на загубилия своята оренда владетел е служело като един вид честен съд пред Тангра, но е имало и едно още по-дълбоко значение: да се прати провиният се горе, за да види грешката си и да я оправи, за да помогне на своя народ.

Висш нравствен идеал на тенгризма е формулата „На добрия с добро, на лошия – със справедливост“. Това Ботев чудесно го е пресъздал със стиховете „доброму добро да прави,/ лошия – с ножа по главата“. Тенгризмът е могъща основа за развиване на прочутата справедливост на българите.

Advertisements

About tangrabg

Българи! Воини! Наследници на древен род. Един Тангра! Един Кан! И един Народ!
Публикувано на Тангризъм и тагнато, , , , , , , , , , , , , , , , , . Запазване в отметки на връзката.

3 Responses to Тангризъм

  1. aaa каза:

    Тангризма е една фикция, не разбирам защо толкова иначе уж образовани и уж мислещи хора й се връзват!

    • Анку каза:

      А християнството е една шизофрения! Човек бил бог(т.е. Исус),…вечен живот,…бъдете овце,…и не на последно място е нещо не Българско. Има ниши народи,които може да ги задоволява,но за нас Българите трябва да е смешно.Да не забравяме също и от кой ни е натрапено:от нашите врагове,гърците.Може би в резултат, на което след няколко поколения попадаме под тяхно управление за известно време(т.н. гръцко робство).А след това пък се смесваме със чуждите ни(антропологично) славяни ,в резултат на което сме днешният ни неединен Български народ.Въобще християнството“много“ е помогнало на Българите.

  2. севар каза:

    Ако може всички тангристи да се съберем и да си направим партия и да заживеем на едно място, щеше да е по добре. А ако всички „българи“ мислеха като нас то светът щеше да е различен.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s