Орфей е предвестникът на християнството


 

Представяме интервю на Режисьорът Стилиян Иванов пред Вестник Атака: Орфей е предвестникът на християнството

Екипа ни чистосърдечно се радва, че българите не са потомци на траките и тяхната елинистична култура. Припомняме статията на Алтермедия:

Турска фирма финансирала филмът “Истината за Орфей”

– Г-н Иванов, какво ще е основното послание на новия ви документален филм „Истината за Орфей“ и защо сте решили той да е мултимедиен продукт от анимация, документи и игрално кино?
– За да бъде един филм гледаем, той трябва да предлага много по-богата визия, отколкото филмите до момента. Опитваме се зрелищно и атрактивно да представим нашата теория, че в основата на европейската цивилизация стои не само гръцката култура и християнството, но и тракийската култура. Защото, казано по-точно, тракийската култура е в основата на елинската култура. Това е нещо, което не се оспорва от нито един от сериозните учени в България. Това е факт, който ние просто правим популярен, защото малко българи го знаят, ние сме склонни да принизяваме, да пренебрегваме достиженията на народите, живели по нашите земи, като че ли сме малко късопаметни – предпочитаме да броим нашето минало от идването на българите тук.
– А идеята е?

Който реши да изгледа този 100-минутен филм, ще се  върне назад във времето до петото хилядолетие преди Христа. Ние ще припомни, че най-старата цивилизация в човешката история, обработвала златото, е именно цивилизацията на народите, живели около днешна Варна. Те много преди Египет и Месопотамия са обработвали жълтия метал. Филмът спира някъде около 4-5 в. след Христа, защото колкото се приближаваме към наше време, толкова по-разнопосочни стават мненията за това какъв човек е бил Орфей. Да разкажем за него само с изразните средства на документалистиката не е достатъчно, понеже личността му е обгърната в много неясноти. Затова се налага с анимация и актьорска игра да допълним онези неща, които липсват в историята. Посланието ни е, че за много хора Орфей е само певец, което е непълно, да не кажа смешно. Той е преди всичко реформатор на тракийските вярвания и култура. До неговата поява траките са почитали Богинята Майка, принасяли са в жертва животни, дори хора. Орфей обръща вярата към Бога Слънце и най-вече на човека към самия човек. Жертвоприношения под каквато и да е форма не са приети. Той проповядва аскетизъм, смирение, което 13 века по-късно откриваме у Христос, така че Орфей е един предвестник на християнството, появил се по времето, когато Мойсей проповядва. Те двамата проповядват сходни неща по едно и също време, само че на различни места.
– Кои учени ви помагат по време на снимките?
– Сценарист на филма съм аз. Иначе имаме 12 консултанти, сред тях Валерия Фол, Николай Овчаров, Георги Китов, Михаела Алексиева, Богдан Богданов, Иван Маразов… Въобще все учени, които в своята практика са се докоснали до орфизма.
– Къде извън България сте търсили следите на орфизма при снимките на лентата?
– Миналата година по това време започнахме снимките в Индия, след това снимахме в Германия, Швецария, Италия, Гърция, Турция и сега предстои да снимаме в Египет. Началото на месец май ни предстоят снимки с актьори. По план филмът трябва да е готов в края на тази година. Премиера ще има задължително в Пловдив, София и Варна.
– Какво ще донесе тази продукция на нас като българи?
– Надявам се на всеки един човек да донесе някакво познание, да донесе увереността и убедеността, че нашата душа е безсмъртна. Така се надявам човек да се вдигне, малко или много, над материалното. Когато знае, че има безсмъртна душа, човек живее по един начин, а когато мисли, че се е родил тук и сега и че всичко е „днес“, по различен начин.
– Нещо непознато за Орфей открихте ли за себе си?
– Открих много неща, защото, подхождайки към темата, знаех малко. Например да разгледаме въпроса защо е бил убит Орфей. Колкото са изследователите, толкова са и теориите по темата. Най-абсурдната е, че е бил убит от тракийските жени, защото не им бил обръщал внимание, влюбен в своята Евридика – това е теорията от „жълтата“ история. Една от основните теории по неговото убийство гласи, че учението му се е появило прекалено рано и прекалено много неща е променило. Нормално е за онова време да бъде убит човек, който говори неща, неразбираеми за множеството. Неговото учение е целяло да реформира вековни вярвания. Тогава, както и сега, всеки носител на новото и различното, е обречен на смърт. Системата и сега е, че ако не изповядваш удобни познати вярвания и идеи, то има начин как да минеш встрани от живота.
– За да не мине встрани филмът, как смятате да съберете средствата, необходими за неговата реализация? Предполагам, че пари за кино едва ли има, затова някоя институция помогна ли ви?
– Пари за кино няма. Филмът има своите продуценти, които са осигурили 2/3 от бюджета, който е на обща стойност 150 хил. евро, който е смешен за такъв проект, в същото време е плашещ за документално кино в България. Така че тези 100 хил. евро бяха осигурени, и вече почти похарчени. Останалите 50 хиляди ще ги търсим от спомоществователи.
– Културното министерство не даде ли едно рамо на продукцията?
– Министерството ни съдейства по линията на това, че ни предостави едно писмо, с което ние снимахме във всички музеи и археологически обекти в България. Това се оказа важно, защото много мои колеги, които се опитват да снимат на такива места, се натъкват на „културна“ простащина – ръководителите на музеите да искат пари от производителите на филми!
– Което си е своеобразна реклама за самия музей.
– Най-вече е реклама, защото ако един такъв филм бъде излъчен по която и да е телевизия, той ще доведе посетители, които ще платят входна такса. Музеите трябва безплатно да осигуряват достъп на телевизионни екипи и на журналисти! В чужбина понякога по-лесно снимахме, отколкото в България. У нас имахме открити сблъсъци по места с музеите.
– Къде например?
– Например Националният археологически музей демонстративно пренебрегна писмото на Министерството на културата, подписано от зам.-министър Иван Токаджиев, който отговаря за музеите и археологическите обекти.
– Останалата сума откъде ще дойде?
– Да осигурим част от тези 50 хил. евро ни помогна една фирма – „СОТ 161“. Шефовете й проявиха лично отношение към темата и решиха да помогнат заради идеята. Други, които ни помогнаха, бяха Мото Пфое, една чужда фирма, както и да я погледнем. Те ни предоставиха автомобил и средства, за да може да пътуваме.

Advertisements

About tangrabg

Българи! Воини! Наследници на древен род. Един Тангра! Един Кан! И един Народ!
Публикувано на История и тагнато, , , , , , , , , , , , , , , , , . Запазване в отметки на връзката.

3 Responses to Орфей е предвестникът на християнството

  1. Andrei Botev каза:

    Тракоман
    ИРОНИЧНО назоваване на БЪЛГАРИТЕ – един от най-древните автохтонни европейски народи, от страна на дегенерати с неясно национално съзнание под влияние на злоупотреба с алкохол, наркотици и юдео-комунистически варваризъм. „Аз майка си ще наеба по-скоро, но тракоман няма да стана!“ – изявление на уногондурски аспаруховски дегенерат след дрогиране и алкохолен 48-часов алкохолен запой!

    Луд на шарено се радва!

    „Дано да спрат парите за шибаната тракомания“!

    Тракоман
    Човек обсебен от траките и неверни теории че българите произхождат от тях. Свързват се с изгонения от България за национално предателство историк Ганчо Ценов, и множество по късни личности със съмнителна репутация.
    Жаргона е известен предимно в интернет и сред студентите по История. деривати: Тракомания, тракомани,
    тракоманщина. „Их, тези тракомани – не ги оставихте да си живуркат…Ще видите вие – като се намери трако-лемурииското писмо – ще ви питам тогава…..“
    Иван София, 12 May 2011 в 15:45:38 ч.

    Тракоман
    „Ако случайно, подведени от порнографско любопитство, попаднете в някой автохтонистки форум или блог, ще се натъкнете на брутален историко-филологически сленг, който може да съсипе вярата ви в здравия разум. Кратка разходка из такъв виртуален сексшоп с езикови играчки за предизвикване на болка и разнообразни унижения може да даде решителен тласък на вашето историческо депрограмиране, ако по някаква причина сте заседнали в някаква последователна теория. Бедата е, че този инфернален кипеж от „научни” безумия, тази идиотска умствена сяра контролира позициите на дилетантската „съвест”. Авторите пишат и треперят пред страшния съд на електронната Жакерия. Готова е да ги линчува. При слабо отклонение от тракийския умствен канон получават мълниеносно квалификацията „комуноид” или „предател“. Подсвирване за сбор на кучетата. Следва дълбинна „аналитична” оргия от орално-канибалски и анално-садистични прозрения, които трябва да ви довършат или да ви доведат до шок и орфическо просветление. Порнографският линч е патриотична инициация. Това, което „родолюбивото” електронно население практикува тук под кодовото име „да си върнем истинската – разбирай величавата – история”, е конспиративистко-уфологична метаморфоза в имбецилен вариант. Нека не бъда разбран погрешно: проблемът не е в траките, а в тракоманите и то не във всички, а в повечето. Проблемът е в господството на ултрапатриотизирания лумпен и в неговата наглост. Тракоманите трябва да бъдат изоставени, това е препоръката, ако позволите. ”Расставаюсь с вами вечным расставанием”, е казал Розанов. Не бива да се занимаваме с обслужване на пустото.“
    Их, тези тракомани – не ги оставихте да си живуркат…Ще видите вие – като се намери трако-славянското писмо – ще ви питам тогава….
    Тракоман Тракоман, 16 May 2011 в 13:25:59 ч.

    Тракоман
    Тракоманите са хора, който се интересуват от история, но при сблъсъка си с тази наука са попаднали на грешните автори. Те не познават и не разбират науката история, а по методите и възгледите им може да се съди и че и никога няма да могат да започнат да мислят исторично. Тезите им са подхранвани от писанията на псевдоисторици като Ганчо Ценов и фамилията Фол. Основа за изумителните си твърдения вземат и от статии и изказвания на родни археолози популисти, които се опитват да привлекат повече обществен интерес към своята работа.
    Тракоманите подкрепят една от най-несъстоятелните теории за произхода на Българите- т. н. автохтонна теория. По своята същност тя твърде много прилича на историята писана от македонските „историчари“. Методите на тракоманите са изцяло ненаучни. При боравенето им с изворите те цитират избирателно, позовават се на явни анахронизми или фалшификати. Често употребяват и лингвистични метод, където стигат до крайности, които могат да се определят като историко-лингвистична перверзия.
    Този тракоман отива на орфически мистерии, иска пак да го обладаят анално.
    Гошко София, 21 May 2011 в 00:27:54 ч.

    Тракоман
    Антипод на татароман, монголомн, аспарухоман и всякакъви подобни лизачи и аналноподатливи дендрокефали волгари, правещи пагански секс с коне, кучета и змии.
    Тези Аспарухомани пак вдигнаха на коня опашката и олабват…
    Аспарух Татарович Монголски Рязан, 03 Aug 2011 в 20:15:32 ч.

    Тракоман
    Подчовек, мразещ българите и Кана, който ги е довел на Балканите – Аспарух!
    Обект на омраза са също Хан Крум, Авитохол и всички древнобългарски витязи
    Мани ги тея българи, днес е модерно да си трак и да ходиш на гей-парада!
    Либерастино Палестино Тел Авив, 02 Sep 2011 в 17:59:21 ч.

    Тракоман
    Иронично назоваване на БЪЛГАРИТЕ – един от най-древните автохтонни европейски народи, от страна на дегенерати с неясно национално съзнание под влияние на злоупотреба с алкохол наркотици и юдео-комунистически варваризъм.
    „Аз майка си ще наеба по-скоро, но тракоман няма да стана!“ – изявление на уногондурски аспаруховски дегенерат след дрогиране и алкохолен 48-часов алкохолен запой
    цар Севт ІІІ Севтополис, 13 Sep 2011 в 20:36:47 ч.

    Тракоман
    Човек гордеещ се с роба Спартакус и митичния Орфей, и погрешно смятащ ги за част от българската история. Тракоманите са известни с това че често драскат хуйове на мръсните си прозорци, защото религията им е фалически – тоест почитат пениса.
    „Ако пак си навреш средния пръст в гъза като тракоман, окончателно ще си изградиш пропадналия си пъпчив имидж“ пред ЛГБТ обществото!
    Чист Българин Балх, 19 Sep 2011 в 10:45:18 ч.

  2. Andrei Botev каза:

    OРФЕЙ, ОСНОВАТЕЛЯТ НА ГРЪЦКАТА МИСТИЧНА ШКОЛА
    Аз съм дете на Земята и небето, обсипано със звезди, но истинската ми същност е в небесните селения.
    Златните скрижали на Орфей
    Орфей(Ορφέας) основава първата гръцка школа на мистериите през VІ в. пр. Хр. И утвърждава науката на посвещенията, като по време на своите пътувания из целия тогавашен познат свят той едновременно я усвоява и преподава. Името Орфей всъщност на гръцки означава „лекуващият със светлина”. Питагор и Платон били силно повлияни от неговото учение. Целта на орфическите мистерии била постигането на духовно осъзнаване.Орфей бил основателят на теологията(θεολογία) в Древна Гърция и в този контекст формирал нравствените идеали на Гърция за идните векове. Бил пророк, поет и жрец. Освен това бил миналото прераждане на Гуатама Буда.
    С учението си и своите мистерии Орфей създал условията за появата на редица велики гръцки учители – Питагор, Сократ, Платон и Аристотел.

    Някой от Орфическите химни както са били написани и ги пеели древните Гърци на „старогръцки език“ през 6-ти век преди христа по-време на „орфическите мистерйи(Ορφικά μυστήρια)

    ΟΡΦΕΥΣ ΠΡΟΣ ΜΟΥΣΑΙΟΝ
    Εὐτυχῶς χρῶ, ἑταῖρε.
    Μάνθανε δή, Μουσαῖε, θυηπολίην περισέμνην,
    εὐχήν, ἣ δή τοι προφερεστέρη ἐστὶν ἁπασέων.
    Ζεῦ βασιλεῦ καὶ Γαῖα καὶ οὐράνιαι φλόγες ἁγναὶ
    Ἠελίου, Μήνης θ’ ἱερὸν σέλας Ἄστρα τε πάντα·
    καὶ σύ, Ποσείδαον γαιήοχε, κυανοχαῖτα,
    Φερσεφόνη θ’ ἁγνὴ Δημήτηρ τ’ ἀγλαόκαρπε
    Ἄρτεμί τ’ ἰοχέαιρα, κόρη, καὶ ἤιε Φοῖβε,
    ὃς Δελφῶν ναίεις ἱερὸν πέδον· ὅς τε μεγίστας
    τιμὰς ἐν μακάρεσσιν ἔχεις, Διόνυσε χορευτά·
    Ἆρές τ’ ὀμβριμόθυμε καὶ Ἡφαίστου μένος ἁγνὸν,
    ἀφρογενής τε θεά, μεγαλώνυμα δῶρα λαχοῦσα·
    καὶ σύ, καταχθονίων βασιλεῦ, μέγ’ ὑπείροχε δαῖμον·
    Ἥβη τ’ Εἰλείθυια καὶ Ἡρακλέος μένος ἠΰ·
    καὶ τὸ Δικαιοσύνης τε καὶ Εὐσεβίης μέγ’ ὄνειαρ
    κικλῄσκω Νύμφας τε κλυτὰς καὶ Πᾶνα μέγιστον,
    Ἥρην τ’, αἰγιόχοιο Διὸς θαλερὴν παράκοιτιν·
    Μνημοσύνην τ’ ἐρατὴν Μούσας τ’ ἐπικέκλομαι ἁγνὰς
    ἐννέα καὶ Χάριτάς τε καὶ Ὥρας ἠδ’ Ἐνιαυτὸν,
    Λητώ τ’ εὐπλόκαμον θείην σεμνήν τε Διώνην,
    Κουρῆτάς τ’ ἐνόπλους Κορύβαντάς τ’ ἠδὲ Καβείρους.
    καὶ μεγάλους Σωτῆρας ὁμοῦ, Διὸς ἄφθιτα τέκνα
    Ἰδαίους τε θεοὺς ἠδ’ ἄγγελον Οὐρανιώνων,
    Ἑρμείαν κήρυκα, Θέμιν θ’, ἱεροσκόπον ἀνδρῶν,
    Νύκτα τε πρεσβίστην καλέω καὶ φωσφόρον Ἦμαρ,
    Πίστιν τ’ ἠδὲ Δίκην καὶ ἀμύμονα Θεσμοδότειραν,
    Ῥείαν τ’ ἠδὲ Κρόνον καὶ Τηθὺν κυανόπεπλον
    Ὠκεανόν τε μέγαν, σύν τ’ Ὠκεανοῖο θύγατρας
    Ἄτλαντός τε καὶ Αἰῶνος μέγ’ ὑπείροχον ἰσχὺν
    καὶ Χρόνον ἀέναον καὶ τὸ Στυγὸς ἀγλαὸν ὕδωρ,
    μειλιχίους τε θεούς, ἀγαθήν τ’ ἐπὶ τοῖσι Πρόνοιαν·
    Δαίμονά τ’ ἠγάθεον καὶ Δαίμονα πήμονα θνητῶν,
    Δαίμονας οὐρανίους καὶ ἠερίους καὶ ἐνύδρους
    καὶ χθονίους καὶ ὑποχθονίους ἠδ’ ἐμπυριφοίτους,
    καὶ Σεμέλην Βάκχου τε συνευαστῆρας ἅπαντας,
    Ἰνὼ Λευκοθέην τε Παλαίμονά τ’ ὀλβιοδώτην,
    Νίκην θ’ ἡδυέπειαν ἰδ’ Ἀδρήστειαν ἄνασσαν
    καὶ βασιλῆα μέγαν Ἀσκληπιὸν ἠπιοδώτην,
    Παλλάδα τ’ ἐγρεμάχην κούρην, Ἀνέμους τε πρόπαντας
    καὶ Βροντὰς Κόσμου τε μέρη τετρακίονος αὐδῶ·
    Μητέρα τ’ ἀθανάτων, Ἄττιν καὶ Μῆνα κικλῄσκω
    Οὐρανίην τε θεάν, σύν τ’ ἄμβροτον ἁγνὸν Ἄδωνιν
    Ἀρχήν τ’ ἠδὲ Πέρας, τὸ γὰρ ἔπλετο πᾶσι μέγιστον,
    ἐλθεῖν εὐμενέας κεχαρημένον ἦτορ ἔχοντας,
    τήνδε θυηπολίην ἱερὴν σπονδήν τ’ ἐπὶ σεμνήν.

    Ἑκάτης
    Εἰνοδίην Ἑκάτην κλῄζω, τριοδῖτιν, ἐραννήν,
    οὐρανίην χθονίην τε καὶ εἰναλίην, κροκόπεπλον,
    τυμβιδίην, ψυχαῖς νεκύων μέτα βακχεύουσαν,
    Περσείαν, φιλέρημον, ἀγαλλομένην ἐλάφοισιν,
    νυκτερίην, σκυλακῖτιν, ἀμαιμάκετον βασίλειαν,
    θηρόβρομον, ἄζωστον, ἀπρόσμαχον εἶδος ἔχουσαν,
    ταυροπόλον, παντὸς κόσμου κληιδοῦχον ἄνασσαν,
    ἡγεμόνην, νύμφην, κουροτρόφον, οὐρεσιφοῖτιν,
    λισσομένοις κούρην τελεταῖς ὁσίῃσι παρεῖναι
    βουκόλῳ εὐμενέουσαν ἀεὶ κεχαρηότι θυμῷ.

    Προθυραίας, θυμίαμα στύρακα

    Κλῦθί μοι, ὦ πολύσεμνε θεά, πολυώνυμε δαῖμον,
    ὠδίνων ἐπαρωγέ, λεχῶν ἡδεῖα πρόσοψι,
    θηλειῶν σώτειρα μόνη, φιλόπαις, ἀγανόφρον,
    ὠκυλόχει’, ἐπαρωγ’ ἀνίαις θνητῶν, Προθυραία,
    κλειδοῦχ’, εὐάντητε, φιλοτρόφε, πᾶσι προσηνής,
    ἣ κατέχεις οἴκους πάντων θαλίαις τε γέγηθας,
    λυσίζων’, ἀφανής, ἔργοισι δὲ φαίνῃ ἅπασιν,
    συμπάσχεις ὠδῖσι καὶ εὐτοκίῃσι γέγηθας,
    Εἰλείθυια, λύουσα πόνους δειναῖς ἐν ἀνάγκαις
    μούνην γὰρ σὲ καλοῦσι λεχοὶ ψυχῆς ἀνάπαυμα,
    ἐν γὰρ σοὶ τοκετῶν λυσιπήμονές εἰσιν ἀνῖαι,
    Ἄρτεμις Εἰλείθυια, καὶ εὐσέμνη, Προθυραία.
    κλῦθι, μάκαιρα, δίδου δὲ γονὰς ἐπαρωγὸς ἐοῦσα
    καὶ σῴζ’, ὥσπερ ἔφυς αἰεὶ σώτειρα προπάντων.

    Νυκτός, θυμίαμα δαλούς

    Νύκτα θεῶν γενέτειραν ἀείσομαι ἠδὲ καὶ ἀνδρῶν.
    Νὺξ γένεσις πάντων, ἣν καὶ Κύπριν καλέσωμεν
    κλῦθι, μάκαιρα θεά, κυαναυγής, ἀστεροφεγγής,
    ἡσυχίῃ χαίρουσα καὶ ἠρεμίῃ πολυύπνῳ,
    εὐφροσύνη, τερπνή, φιλοπάννυχε, μῆτερ ὀνείρων,
    ληθομέριμν’ ἀγαθήν τε πόνων ἀνάπαυσιν ἔχουσα,
    ὑπνοδότειρα, φίλη πάντων, ἐλάσιππε, νυχαυγής,
    ἡμιτελής, χθονίη ἠδ’ οὐρανίη πάλιν αὐτή,
    ἐγκυκλίη, παίκτειρα διώγμασιν ἠεροφοίτοις,
    ἣ φάος ἐκπέμπεις ὑπὸ νέρτερα καὶ πάλιν φεύγεις
    εἰς Ἀίδην δεινὴ γὰρ ἀνάγκη πάντα κρατύνει.
    νῦν δε, μάκαιρ’, ὦ Νὺξ, πολυόλβιε, πᾶσι ποθεινή,
    εὐάντητε, κλύουσα ἱκετηρίδα φωνὴν
    ἔλθοις εὐμενέουσα, φόβους δ’ ἀπόπεμπε νυχαυγεῖς.

  3. Andrei Botev каза:

    The Festival’s Orpheus Award is named for the legendary Greek poet and “father of songs”
    LAGFF 2012- ORPHEUS AWARDS
    6th Annual Los Angeles Greek Film Festival, MAY 31-JUNE 2012.
    WEB: http://lagff.org/
    Official Festival Trailer
    Music Marios Strofalis
    Animation Panagiotis Rappas

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s