Маша и ръжен



Смятало се е, че машата и ръженът са най-верните пазачи на родилката и новороденото от часа на раждането до 40-ия ден. През цялото това време са неизменно до двамата „нечисти“ и поради това подвластни на зли сили слаби и уязвими майка и дете. Толкова неизменно е присъствието им до леглото, постелята на родилката и детето, че се превръщат в знаци за особения им статус – лехуса и новородено до 40- ия ден.
Машата и ръженът пазят от болести и зли сили – самовили, ерменки, изтравници, нави… Те са апотропеи поради магическата сила, която им дава огънят, и поради връзката им с него. Затова се държат като истински оръжия, когато родилката трябва да излезе от дома и да се озове в опасния за нея външен свят. В повечето случаи тя носи със себе си ръжена, а машата като майка закрилница остава да пази детето.
Оставят се на стража при детето, когато то е само. Това не се пропуска особено вечер (опасното време) и когато гърми. В тази си роля машата и метлата са взаимозаменяеми.
Докато майката и детето като че ли все още принадлежат към „долния свят“, ръженът и машата са техните пазители, ако им се наложи да се докоснат до „горния“, да излезат извън дома.
В същото време машата и ръженът са атрибути на огнището. Тяхното място е там – а се е вярвало, че през първите 40 дни са го напуснали. За да означат едно друго огнище, може би. Раждащата жена се мисли като огнище, в което гори огън. С това се обяснява и вярването, че ако дървата в огнището не се редят изправени, напред, така както се раждат децата, бременната ще роди „обратно“, тоест детето ще излезе с дупето напред.
Машата и ръженът подсказват и за още една функция на огнището – на граница, на врата между световете. И точно през граничното за родилката време от 40 дни те са около нея и детето й, за да ги пазят и закрилят, за да ги държат от тази страна на границата.
Машата и ръженът имат свое място и в опозицията „мъжко-женско“. Обикновено при момчето слагат ръжен, при момичето – маша. Ръженът е оръжието на лехусата навън. Машата я замества край леглото на детето.
Ръженът като символ на мъжкото оплождащо начало се възприема и в обичая при идване на жените на Голяма пита, когато те прескачат през прага с ръжен с живи въглени. Над него минават и се прекаляват всички млади булки, които още нямат деца, за да забременеят, „пълните да се изпразнят, празните да се напълнят“. Вероятно оттук идва и забраната моми да ходят на понуда и бременни да прескачат ръжен.

За изготвянето на справка Обичаи и вярвания на Агенция “Фокус” са използвани следните източници: 

*Български магии и гадания, автор – Лилия Старева, книгоиздателска къща Труд, 2007
*Архив на Агенция “Фокус” – отдел “Архив и бази данни” и други.

Advertisements

About tangrabg

Българи! Воини! Наследници на древен род. Един Тангра! Един Кан! И един Народ!
Публикувано на Митология и Фолклор и тагнато, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Запазване в отметки на връзката.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s