Пояс


37.jpgНарича се още опас. Той е елемент в основния състав на традиционния мъжки костюм. Освен битово-утилитарно предназначение да придържа дрехата, която покрива долната част на тялото, поясът е белег за възраст и социално положение. По традиция момъкът запасва пояс на 15-16 година или когато за пръв път ще участва в коледуване. По този начин се прави връзка между половото съзряване и преминаването на момчето в друга възрастова група, което му дава право на брак. При обредното утвърждаване на този преход поясът взема ролята на материален знак. Като част от мъжкия костюм в народните представи той се свързва с мъжкото начало и оплодителната способност. На него се приписва плодоносеща функция. Това обяснява използването му във важни моменти от жизнения цикъл на човека. При посрещането на младоженците свекърът поема невестата от коня с пояс, който сваля от себе си (Трънско); на много места въвеждат невестата (или двамата младоженци) в дома с пояс. В традиционната сватба много често булката е пребулена с мъжки пояс. Въпреки възможността и за други тълкувания (например като акт за приобщаване към мъжкия род), вероятно е осмислянето на пояса във връзка с плодоносещата му функция. Затова и сватбеното знаме се прави с червен пояс и бял пешкир. Когато знамената са две – момковото е с червен пояс. Към поясът, символ на мъжа, се прибавя и семантиката на червения цвят, който в случая носи също мъжки знак. Връзката на пояса с детеродните органи поражда осмислянето му като символ на врата към новото начало. В това свое значение тази част от мъжкото облекло се използва в редица моменти от сватбената обредност. Поясът се приема за символ на плодородие и в други обичайни практики. В кръг, очертан с пояс, хранят кокошките с жито от кадените вечери. Това е магическо по тип действие, което включва символиката на пояса, на прекадените житни зърна и на кръга, известен с богатото си семантично съдържание. Поясът се възприема и като символ за брачен съюз. Според обичайното право ако мъжът среже пояса на жена си, тя трябва да го напусне. Когато умре единият от съпрузите, другият трябва да му свали пояса, ако иска да се ожени повторно.
Изразът „разпасал(а) си пояса“ се употребява за мъж или жена с извънбрачни контакти.

За изготвянето на справка Обичаи и вярвания на Агенция “Фокус” са използвани следните източници: 

* Българска митология – енциклопедичен речник, автор – Анани Стойнев, издателство „Захарий Стоянов”, 2006
*Архив на Агенция “Фокус” – отдел “Архив и бази данни” и други.

About tangrabg

Българи! Воини! Наследници на древен род. Един Тангра! Един Кан! И един Народ!
Публикувано на Митология и Фолклор и тагнато, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Запазване в отметки на връзката.

1 отговор към Пояс

  1. svetlana каза:

    Интересен постинг!

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s