Стопан


ce268c663e3e6648f16a5d2837a45bfeНарича се още стопанин, ступан, сайбия, дядо, наместник, домакин, домошар; домашарка, вардачка, чуварка, въртикъща, глушарка, смок синорлия, синорник, межник, бранач, мишкар (когато се осмисля като змия – пазителка на къщата или нивата); стихо, стихя, стиво, селското (когато е на селището), топък, топик (на река или кладенец; произлязъл е от удавник) – персонаж от нисшата митология, който олицетворява духа на починал изявен прародител или представител на рода и семейството. Той е добър демон, покровителстващ къщата и нейното домочадие, имот и домашни животни. Явява се най-често като змия, която не трябва да се убива. В противен случай фамилията ще бъде сполетяна от нещастие. С. живее под къщния праг или под огнището. Затова тези места се смятат за свещени. При влизане на булката в новия дом тя маже с мед и масло прага и огнището, за да омилостиви С. и да се приобщи към него. Появата на змия вкъщи или в двора е знак за предстояща беда, за на някой възрастен член на семейството. Ако тази змия се убие, тя се погребва тържествено в двора и на мястото, където е убита, както и на гроба й в продължение на 40 дни се палят свещи. За С. жените оставят храна и вино в ъглите на стаята или на тавана. Те го канят символично на трапезата по време на големите годишни празнини (кадените вечери срещу Коледа, Нова година и Богоявление, на Гергьовден и Великден). В негова чест всяка година се коли курбан край огнището (стопанова гозба, служба, наместник, слава, светец). Това става в деня на някой християнски светец, който наследява функщште на езическия семеен дух-пок-ровител. В чест на С. на нивата, който според народните представи пази посевите от градушка и други природни бедствия, също се коли курбан, известен като оброк. На него селяните носят мляко, което оставят на синора. При оран в първата бразда мъжете заравят парче от обредната пита и варения петел, както и първото боядисано червено великденско яйце. Свой С. имат всички водоизточниии и всяко заровено имане. На С. на изворите, кладенците и реките се оставят дарове -пари или в краен случай конеи от дрехата. Вярата в С. е непосредствено свързана със строителната обредност. При всеки строеж на къща, мост или друга сграда в основите се коли мъжко животно. Според отделни представи духът на това животно става С. на сградата.

За изготвянето на справка Обичаи и вярвания на Агенция “Фокус” са използвани следните източници: 

* Българска митология – енциклопедичен речник, автор – Анани Стойнев, издателство „Захарий Стоянов”, 2006
*Архив на Агенция “Фокус” – отдел “Архив и бази данни” и други.

About tangrabg

Българи! Воини! Наследници на древен род. Един Тангра! Един Кан! И един Народ!
Публикувано на Митология и Фолклор и тагнато, , , , , , , , , , , , , , , , , . Запазване в отметки на връзката.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s