Раждането и обичайте свързани с него


106880Какво се прави за лесно раждане

Множество обичай с вярвания са свързани с предстоящото раждане. То трябва да се пази в тайна. Ако за него разбере мъж, който е тръгнал на работа, родилката ще се мъчи докато мъжът се върне. Ако се разбере за раждането и то вържи трудно бабата праща при разбралия съд с вода, да си потопи в нея пръстите, а после от тази вода дават на родилката да пие. Ако по пътя все пак я срещне някой и той разбере къде отива, взимат от човека нишан – кърпа, престилка, може дори и само конец, и го слагат при родилката или хвърлят по пътя напред камък за лесно раждане. Ако родилката е имала вече тежко раждане, трябва да отиде при жена, която ражда леко – да й омеси тя питка или кравай, да го пусне през дрехите й и да й го даде. Така чрез хляба ще й предаде дарбата си за раждане и плодовитост и тя ще роди лесно. Ако жена, която ражда лесно, даде на родилката трикратно да пие вода, тя също ще роди лесно. В този случай магическото предаване на способността става чрез водата.
По време на раждането на родилката й дават да пие от вода, в която домашните са си измили ръцете, или вода, излята върху резетата на вратата и точилката, или вода, подадена й от човек с „лек полаз“, та полазът му да премине от водата в нея, или й дават веда от бразда.
Тайнствената сила на водата – граница и врата от един свят към друг, може да помогне и предаде на родилката чуждия късмет. През дрехата на родилката пускат сапун, поливат я с малко вода в пазвата, дават й да пие вода, в която е измит топузът от вратата – понеже виси надолу, та да се роди бързо детето.
Също така съпругът се изпраща далеч от дома. Добре е и той да потопи пръстите си във вода, която родилката изпива, за да роди по-лесно.
Друг начин за по-лесно раждане бременните връзвали на гредата в стаята въже, за което се държали по време на раждане.
Когато болките станат чести, отварят се всички прозорци и врати на дома, развързват се възлите на дрехите, разплитат се плитките, разкопча¬ват се копчетата, отключват се катинари, ножове и ножици – „да се отключи“, „отвори“ жената, сипва се вода и в ключалките. Вратата на световете се отваря. Родилката сякаш наистина все повече прилича на отвъдна, намира се на границата на тук и „накрай свет „, готова е да се слее с природата, но и да изтръгне от нея живот, който да премине през вратата и да остане при хората.
Карат родилката да прескочи медник с гореща вода или да прекрачи огъня.
Нещата, приготвени за бебето, се разтърсват и разхвърлят из помещението, където става раждането.
Вярвало се е също , че ако се разпаше престилката на жена, друга бременна жена започва да ражда.
На главата на родилката се слага венец от смил и се държи мокра гъба.
На гърба на родилката се слага бележка с надпис: „Ето, небесните двери се отвориха и ти, отроче, излез, Бог те зове!“. После се излиза от дома и на горния праг се изписва: „Разрушавайте, разрушавайте до основи!“ . Надписът трябва веднага да се изтрие след раждането, за да не се разруши (изсипе) утробата на родилката.
Бабата удря леко родилката през кръста с дреха от мъжа й, за да се „разкръсти“ и роди. Може и с думи да подкани и да рече: „Ако си момиче, бързай да вървиш за вода, ако си момче, бързай за дърва.“
Във вода се топи Богородична билка (или Богородична трева) и щом се разтопи, детето се ражда.
Ако по време на раждането у дома има чужд човек, той остава да пренощува.
При раждане огледалото се обръща към родилката.
Страданията могат да се облекчат, като плодът „се заменя“. До главата й слагат житен клас, перо от кокошка, промушват яйце през пазвата й.

За да се роди хубаво и здраво дете

Българката от векове е знаела че , че съдбата на детето ни е в наша власт още преди детето да се е родило това и е правела всичко възможно, за да роди здрави и хубави деца. Периодът на бременността е изпълнен с много неща, които е добре да се направят, и с още толкова и може би повече забрани. Бременната се ограничава от различни храни и дейности, които в повечето случаи се определят от пряка връзка, наподобяване, макар и съвсем външно с това, което иска да из¬бегне жената за себе си и детето. Ограниченията са едновременно и грижа за здравето на бъдещата майка и детето, но и своеобразна изолация и предпазна мярка. Много силен е моралният акцент на тези забрани. В този момент, когато и жената, и детето в нея са на ръба на времето, кога¬то от небитието и хаоса трябва да се създаде човек и да се вмести, да се подреди в реда на живота, опасността е твърде голяма. Прекрачването на световете крие много риск, несигурност, неяснота – свързано е с други, неземни и отвъдни сили. В този толкова опасен и граничен момент нормите на обществото, на културата и морала, подредеността, която дават те, могат да се окажат спасителни и не случайно човек се обръща към тях с надежда. Забраните в крайна сметка са точно тези необходими и задължителни ориентири на бременната жена към общоприетите норми и правила на поведение, които могат да я предпазят от нечовешки, природни сили и въздействия, от които тя и без това е достатъчно уязвима. В този смисъл те очертават правилното протичане на бременността и целта на самото раждане – отнемане от хаоса и създаване на живот от него в подредения, организиран свят на хората. Забраните по своеобразен начин предпазват и очистват както бъдещата майка, така и детето. Подготвят новопоявилия се живот за включването му, приобщаването в обществото, културата, правилата на хората.

Ако бебето се роди в Неделя то това се счита за добър и личен ден.

Хубаво е детето да се роди в неделя. Ще е късметлия в живота, ще е честито, разумно, с хубаво лице, с големи очи и дълъг перчем, смирено, кротко, ще обича истината и ще мрази лъжата. Момичето ще е кипра – ще обича да се гизди и облича в най-лични премени. Каквото си облече, все ще й прилича. Обикновено тези деца се кръщават Делчо, Неделя и т. н.

Ако бебето се роди на 27- мо число от месеца то това се счита за щастлив ден. 

Родените тогава ще бъдат изключително красиви. Не е добре да се разболееш на 27-и, боледуването ще е продължително, но няма да е опасно за живота. Денят е добър за начало на голямо пътешествие.

За изготвянето на справка Обичаи и вярвания на Агенция “Фокус” са използвани следните източници: 

*Български магии и гадания, автор – Лилия Старева, книгоиздателска къща Труд, 2007
*Архив на Агенция “Фокус” – отдел “Архив и бази данни” и други.

About tangrabg

Българи! Воини! Наследници на древен род. Един Тангра! Един Кан! И един Народ!
Публикувано на Митология и Фолклор и тагнато, , , , , , , , , , , , , , , , . Запазване в отметки на връзката.

3 Responses to Раждането и обичайте свързани с него

  1. Браво! Много вярна и правдива информация изкарвате тук!

  2. tangrabg каза:

    Вашият блог, също съдържа полезна информация. Продължавайте в същият дух.

  3. hfmcn каза:

    Тази красавица не случайно е бремменна!!!

Вашият коментар